Monday, July 9, 2018

ශ්‍රී ලංකාවේ පුවත්පතේ කාටූන් කලාව





ශ්‍රී ලංකාවේ පුවත් පත් කාටූන් කලාවේ ප්‍රභවය පිළිබඳ අධ්‍යයනය කිරීමේදී ලෝකයේ කාටූන් චිත්‍ර කලාවේ ආරම්භය පිළිබඳ අවධානය යොමු කළ යුතුය. ඈත අතීතයේ මිනිසා ඔහුගේ හැගීම් සිතුවිලි සහ අදහස් හඟවන්නට ඇත්තේ අත් පා හසුරවමින් ගොළු භාෂාවකින් යැයි අපට සිතිය හැක. පසු කාලීනව මිනිසා සරල චිත්‍ර නිර්මාණය කර ඇති බව ස්පාඤ්ඤයේ අල්ටමීරාහි පිහිටි ගල් ලෙනක තිබී සොයා ගත් චිත්‍රවලින් පැහැදිලි  වේ.ප්‍රාග් ඓතිහාසික යුගයේ මිනිසා මුලින්ම  යමක් ඇඳීමට හෝ කුරුටු ගෑමට හුරු වූයේ ගල් ගුහා බිත්ති මත බවට සාදක හමු වී ඇත.පුරාතන යුගයේ මිනිසා ශිෂ්ටාචාර ගත වන්නට පෙර අවධියේ සිටම චිත්‍රය යනු මිනිසාට සමීප මාධ්‍යක් විය. ලිවීම ආරම්භ වන්නට පෙර අවධියේ සිටම ලෙන් සිතුවම් වලට මිනිසා හුරු පුරුදු විය. ලේඛනය ආරම්භ වූයේ චිත්‍ර, රේඛා , සංකේත, සටහන් ආදී ප්‍රකාශන විධි ක්‍රමයන්හි සංවර්ධිත අවස්ථාවක් ලෙසටය.ඉන් අනතුරුව ක්‍රි-ව- 5 වන සියවසයේ කිසියම් අර්ථයක් හෝ පණිවිඩයක් ලබා දෙන ආකාරයේ චිත්‍ර සම්ප්‍රදායක් තිබී ඇත. යුරෝපයේ අතැම් පල්ලි වල “ගාර් ගොයිල්ස් යනුවෙන් හැඳින්වෙන  විකට ස්වරූපයක් ගන්නා මූර්ති පෙළක් 13 වන සියවසයේ තිබූ බව සඳහන් වේ. 18 වන සියවස වන විට චිත්‍ර කලාවට හිමි වූයේ සුවිශේෂි ස්ථානයකි . කාර්මික විප්ලවය සමඟ නගර නිර්මාණය කිරීමේදී චිත්‍ර ශිල්පය බෙහෙවින් භාවිත කළේය.එදා ගල් ලෙනෙන් ආරම්භ වූ චිත්‍ර භාෂාව අවුරුදු දහස් ගණනක් ගෙවා අවුත් අද ලෝකයේ ඉතා ජනප්‍රිය විශ්ව භාෂාවක් බව පත්ව ඇත.අද වන විට කාටූන් චිත්‍ර   අයුක්තියට, අසාධාරණයට, කුරිරු පාලනයට,ඒකාධිපති  බලයට එරෙහිව නැගී සිටින මාධ්‍යක් වී ඇත. ක්‍රිස්තු වර්ෂ 1446 දී ජර්මන් ජාතික චිත්‍ර ශිල්පියෙකු වන ඊ-ඒ මාස්ටර් විසින් හාස්‍ය  උපදවන විසුළු අයුරින්  හෝඩියේ අක්ෂර නිර්මාණය කර ඇත. අනුකරණ චිත්‍ර සම්ප්‍රදායේ ඇති වහල් බැම්ම කඩා තමාට අවශ්‍ය හැටියට නිදහස්ව අදහස් ප්‍රකාශ කිරීමට කාටූන් චිත්‍ර  ශිල්පියාට අවස්ථාව ලබා දී ඇත.ක්‍රි ව 5 වන සියවසයේදී පමණ ජපානයේ රෝල් කළ හැකි චිත්‍ර සම්ප්‍රදායක් පැවතුණි. එය යම් කිසි පණිවිඩයක් අර්ථයක් ලබාදෙන ආකාරයෙන් නිර්මාණය වූවකි. වත්මන් පුවත්පත් කාටූන් කලාව දක්වා වර්ධනය වූයේ මෙලෙස ඇරඹි කාටූන්  කලාවයි. දේශපාලන  කාටූන් කලාවේ ආරම්භය සිදු වූයේ ඇමරිකාවෙනි. ඒ 1754 මැයි 09 දිනය. ඒ මහා බ්‍රිතාන්‍යයේ බලපෑමට විරුද්ධව බෙන්ජමින් ෆ්‍රැන්ක්ලින්නම් කාටූන් ශිල්පියා විසින් කැබලි අටකට වෙන් වුණු සර්පයෙක් අඳිමින් එවකට රටේ පැවති අස්ථාවර භාවය නිරූපණය කරන්නට කාටූන්  කලාව යොදා ගැනීමත් සමඟය.මෙම කාටූනය එක්වෙමු නැත්නම් මියෙමු යනුවෙන් නම් කළේය.නිව්යෝර්ක්, නිව්ජර්සි, පෙන්සිල්වේනියා, ආදී පළාත් අටක් මෙයින්  නිරූපණය විය. පසුකාලීනව  මෙම කාටූන් කලාව යුරෝපය පුරාම පැතිර ගියේය.

ලංකාවේ කාටුන්  කලාව ආරම්භ වන්නේ 1931 වර්ෂයේදී ය. ඒ ස්වදේශ මිත්‍රයා පුවත් පතට ජී.එස්.ප්‍රනාන්දු විසින් ඩොනමෝර් කොමිසමේ යෝජනා විවේචනය කරමින් අඳින ලද කාටූන්ය. නමුදු විධිමත් ආකාරයෙන් පුවත්පත් කාටූන් කලාව ආරම්භ කරන ලද්දේ 1940 වර්ෂයේදීය. ඒ ඔබ්‍රි කොලට් හා ජ.එස්. ප්‍රනාන්දු  යන දෙදෙනා ටයිම්ස් ඔෆ් සිලෝන් පුවත් පතට සම්බන්ධ වීමත් සමඟය.කාටූනයකින් යම් කිසි චිත්‍රයක් හෝ අදහසක් විවේචනය කළ හැක. දේශපාලන කාටූන් ශ්‍රී ලංකාවට ගෙන එන ලද්දේ ඉංග්‍රීසින් විසිනි. එනම් මෙම කාලය ඉංග්‍රීසින්ගේ පාලන  සමය වූ නිසා දේශපාලන කාටූන් කලාවේ වර්ධනයක් දැකිය නොහැක. එහෙත් නිදහසින් පසු කාලය තුළ ලංකවේ දේශපාලන කාටූන් කලාව වර්ධනය වන්නට වි. එයට මූලිකම හේතුව ලෙස නිදහසින් පසු ලැබුණ ප්‍රකාශනයේ නිදහස හදුනා ගත හැකිය. 1978 දෙවන ආණඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව මඟින් විවෘත ආර්ථික ක්‍රමය හඳුන්වා දීමත් සමඟ එතෙක් ලංකාවේ පැවති ප්‍රකාශන නිදහස වැඩි වන්නට වි. ඒ අනුව බොහෝ පුද්ගලික  ප්‍රකාශන සමාගම් බිහි වන්නට විය. මේ හරහා බිහිවූ පුවත්පත් වල දේශපාලන කාටූනයක් සඳහා අනිවාර්ය ඉඩක් වෙන් කෙරුණි .ඒ හරහා ලංකාවේ දේශපාලන කාටූන් කලාව වර්ධනය විය.ඩබ්.ආර්.විජේසෝම, මොටගෙදර වනිගරත්න, යුනූස් කැමිලස් පෙරේරා, විනී හෙට්ටිගොඩ, ශන්ත කේ.හේරත්, කේ.ඩබ්ජ.නරංජන, රුවන් තරස්වින්, ප්‍රීතී කන්නන්ගර අවන්ත ආටිගල ආදීන්  මෙහිදී වැදගත් වේ.මෙම ශිල්පීන්ගේ  කාටූන් බොහෝ විට පවතින දේශපාලන ක්‍රමය, සමාජ ක්‍රමය හාස්‍යජනක ලෙසවිවේචනය කිරීමකට සීමා විය. ඇතැම් විට ශිල්පීන්ට තමන්ගේ  පුද්ගලික දේශපාලන මතයට වඩා ආයතනයේ මතය නියෝජනය කරන්නට සිදු වන අවස්ථාද දැකිය හැකිය.එමෙන්ම ඇතැම් අවස්ථාවල කාටූන් මඟින්  කියවෙන දේශපාලනය නිසාම කාටූන්  ශිල්පීය ජීවිත තර්ජනයන්ට මුහුණ  දුන් අවස්ථා ද තිබේ. කේසේ වුවද  වර්තමානයේ සෑම පුවත්පතකම පාහේ කාටූනයට ඉඩක් වෙන් කර තිබේ.


මාධ්‍ය හා ප්‍රකාශන නිදහස




තාක්ෂණය අතින් විශාල මාධ්‍ය ප්‍රගතියක් වර්තමානයේ අපටදකින්නට ලැබේ. එහෙත් එය මාධ්‍ය සංස්කෘතිය සම්බන්ධයෙන අර්තකතනය කළ නොහැක.ගෝලීය ධනේශ්වර ක්‍රමය යටතේ පවතින ආර්ථික අවපාතයේ සන්දර්භය තුළ,විශේෂයෙන්ම ඌන සංවර්ධිත රටවල් සම්බන්ධයෙන් බලන කල මාධ්‍ය සංස්කෘතිය සම්බන්ධයෙන්  හැදින්වෙන ලක්ෂණය තුළ පසුබෑමක් දක්නට ලැබේ.එවැනි ප්‍රපංචයක් සම්බන්ධයෙන්  ශ්‍රී ලංකාව අතිශය සංකීර්ණ නිදර්ශනයක් සපයයි . මෙම කරුණ තව තවත් අවුල් සහගත කරනු ලබන්නේ  දේශපාලනමය වශයෙන් එසේ නැතහොත් අවම වශයෙන් ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථානුකූලමය තත්වය අතින් ශ්‍රි ලංකාව ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී  රටක් වශනේ හඳුන්වනු ලැබීමය.මාධ්‍ය සංස්කෘතියේ විශිෂ්ඨතම සලකුණ වන මාධ්‍ය නිදහස පිළිබඳ සලකා බලන විට අවුල් සහගත තත්වයක් දකින්නට ලැබේ. හුදු වදන් මඟින් පමණක් ශ්‍රී ලංකාවේ ආණ්ඩුක්‍රම  ව්‍යවස්ථාව යටතේ මාධ්‍ය නිදහස සුරැකෙන බව පෙනී යයි. මාධ්‍ය නිදහසට පදනම සපයන අයිතියක් වන රජය හා දේශපාලන පක්ෂ එවායේ ප්‍රතිපත්ති හා වැඩ පිළිවෙළ  වල් වෙත සහයෝගය දැක්වීමට හා විවේචනය කිරීමට ඇති අයිතිය ලංකා ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණය  විසින්  පවා පිළිගෙන තිබේ.එහෙත් ඇත්ත වශයෙන් ශ්‍රී ලාංකීය ජනතාවට මාධ්‍ය නිදහස මිථ්‍යාවක් හා ප්‍රලාපයක් වී තිබේ. මෙම අවදානම් සහගත බව පිළිබඳ  පසු බසින යුක්තිය ශ්‍රී ලංකාවේ නීති වෘත්තිය හා නීතියේ ආධිපත්‍යය නම් වූ වාර්තාවක් 2009 මැයි මාසයේදී ජාත්‍යන්තර නීති සංගමයේ මානව හිමිකම් (ජනසමාභි) ආයතනය විසින් ඉදිරිපත්  කර තිබේ.ප්‍රමාණය ඉක්මවා යන රජයේ පාලනය හා ඇඟිලි ගැසීම නිසා ශ්‍රී ලංකාවේ මාධ්‍ය තුළ සිංහල, දෙමළ,ඉංග්‍රීසි මාධ්‍යවේදීන්ට  සංවේදී ප්‍රශ්න සම්බන්ධයෙන් විරුද්ධ මත ප්‍රකාශ කිරීමට ඇති ඉඩකඩ අඩු යැයි එම ජනසමාභි ආයතනයේ වාර්තාවෙහි සඳහන් වී තිබේ- එල්-ටී-ටී යුධමය වාතාවරණය පැවති සමයේ එල-්ටී-ටී- ය සමඟ වූ සන්නද්ධ ගැටුමට අදාළ ප්‍රශ්න සම්බන්ද ආණ්ඩුව  අදහසට අනුකූලතාව සහතික කර ගනු පිණිස බලපෑම් කිරීම සඳහා සියලුම මාධ්‍ය ආයතන වල කතුවරයන් හා අයිතිකරුවන් සමඟ මාසික රැස්වීම් පවත්වන බව වාර්තා වන්නේ යැයි ද එහි සඳහන්ව ඇත. වර්තමානයේ එල-්ටී-ටී- ය යුධමය අතින්  යටපත් කිරීමේ කාර්යය ඉටු කර ඇති බැවින් එම සාකච්ඡා රජය විසින් සම්පාදනය කරනු ලබන්නේ “ජාතිය යළි ගොංනැගීමට” අදාළ වූවක් ලෙසිනි.මෙම සන්දර්භය තුළදී ස්වයං වාරණය ප්‍රධාන කාර්යයක් ඉටු කරනු ලැබේ- ඒ අනුව බලෙන් පවරනු ලැබූ ස්වයං වාරණයක මුවාවෙන්  තමන් එකඟ නොවන්නා වූ දෑ වාරණය කිරීමට මාධ්‍ය ආයතන වලට මෙයින් අවකාශය  ලැබේ.මාධ්‍යවේදීන් පිළිබඳ  නොවිසදුණු මනීමැරුම්, පැහැර ගෙන යෑම් හා සිර අඩස්සියේ රඳවා ගැනීම් ගැනද ශ්‍රී ලංකාවේ මාධ්‍ය නිදහසට එරෙහිව වෙනත් කරුණු ද මෙකී ජනසමාභී වාර්තාවේ දක්වා ඇත. ශ්‍රී ලංකා ආණ්ඩුවක්‍රම ව්‍යවස්ථාව තුළ පවා නිදහස් ප්‍රකාශනයට එරෙහි සම්බාධක ඇතැයි සඳහන් කරන එම වාර්තාව ප්‍රකාශන නිදහස අනිසි ලෙස පාලනය කරන ප්‍රතිපාදනයක් හැටියට ව්‍යවස්ථාව අංක 15 (2) පෙන්වා දෙයි.

මෙහි සඳහන් කර ඇත්තේ වාර්ගීය හා ආගමික සාමයේ ඕනෑ එපාකම් හෝ පාර්ලිමේන්තු වරප්‍රසාද,අධිකරණයට අපහාස කිරීම්, අපකීර්තියට ලක් කිරීම් හෝ පුද්ගලයන් වරදට පෙළඹවීම් සම්බන්ධයෙන් එහි පනවා ඇති සීමාන්  පිළිබඳවය. ඉහත සඳහන් ඕනෑ එපාකම් වෙනුවෙන් යැයි හුවා දක්වමින් පැනවිය හැකි හෝ නිකුත් කළ හැකි නීති  මෙන්ම රෙගුලාසිද මෙම සීමා කරීම් වලට ඇතුළත් වේ.එමෙන්ම  මෙම වාර්තාව පෙන්වා දෙන ආකාරයට ශ්‍රී ලංකා ආණ්ඩුක්‍රම  ව්‍යවස්ථාව් ව්‍යවස්ථා අංක 16 යෙන් ද මාධ්‍ය  නිදහසට තව දුරටත් සීමාවන් පැනවෙන අතර එම ප්‍රතිපාදනයේ සඳහන් වන්නේ මූලික අයිතිවාසිකම් අනුකූල නොවීමක් තිබුණද පවතින නීති වල වලංගු භාවය පවත්වාගෙන යෑමයි මෙම සීමාවන් ජාත්‍යන්තර  නීතිය යටතේ තිබිය හැකි සීමාවන් අභිබවා යෑමක් ලෙස මෙම වාර්තාව පෙන්නුම් කරයි.මාධ්‍ය  නිදහසට ප්‍රතිවිරුද්ධව රජය මෑත අතීතයේ සුන්බුන්  අතරින්  ගොඩනැගීමට යෙදුණු නවතම අවිය වන්නේ පුවත් පත් මණ්ඩල නීතියයි. ආඥාදායකත්වයේ කුණු බාල්දියට මාධ්‍ය හා ප්‍රකාශන නිදහස ඇද දැමීමේ මෙම නවතම පියවර පරාජයට පත් කිරීම සඳහා මාධ්‍යයන් ඒ පිළිබඳව නිදහස් ලෙස අදහස් ප්‍රකාශ කිරීමට ජනතාවට ඉඩ ලබා දිය යුතුය.මුද්‍රිත  හා විද්‍යුත් මාධ්‍යයන් පුළුල් ලෙස රජය සතුව වුණු ක්‍රමයක් පැවතීම නිසැකයෙන්ම මාධ්‍ය මර්දනයට තුඩු දෙයි .විශේෂයෙන් එම අංශයට පරිබාහිරව රාජ්‍ය මාධ්‍ය මර්ධනයක්ද පවතින විට රාජ්‍ය මාධ්‍ය අංශයේ බොරු හා එක් පැත්තක් පමණක් පෙන්වන මත අභියෝගයට ලක් කළ නොහැක.කේසේ වුවත් පුද්ගලික  මාධ්‍ය අංශය පටු ඕනෑකම් නොතකා මාධ්‍ය නිදහස වෙනුනේ නැගී සිටින්නේ නම් හුදෙක් රාජ්‍ය සන්තක මාධ්‍ය ක්‍රමයට මාධ්‍ය නිදහස යටපත් කළ නොහැක. මාධ්‍ය නිදහස වනාහී සිතීමේ නිදහස පවා රඳා පවතින්නා වූ පුළුල් ප්‍රකාශන නිදහසේම කොටසකි. අවසානයේ සත්‍ය රඳා පවතින්නේ දණ්ඩනයට ලක් වීමේ භීතියෙන් තොරව සිතීමට හා අදහස් ප්‍රකාශ කිරීමට කෙනෙකුට ඇති නිදහස මතයි මාධ්‍ය  යනු වෙඩි උණ්ඩයට වඩා බෙහෙවින් ප්‍රබල වූ ආයුධයක් වන අතර එය සිතීමේ හා නිදහස් ලෙස අදහස් ප්‍රකාශ කිරීමේ අයිතිය සුරකින්නක් විය යුතුය.එබැවින් අඩු වශයෙන් එම හේතුව නිසාවෙන් වර්තමානයේ රටම මුහුණ පා ඇති අර්බුද කාරී තත්වය අවම කිරීමට නම් ආරම්භයක් වශයෙන් මාධ්‍ය ක්‍ෂේත්‍රයේ පූර්ණ ප්‍රකාශන නිදහසට ඉඩදෙන ලෙස ආණ්ඩුවට ප්‍රකාශ කළ යුතුය.මෙම කරුණ සම්බන්ධයෙන් පුද්ගලික  මාධ්‍ය විසින් ධනාත්මක කාර්ය භාර්යයක් නිසැකයෙන්ම ඉටු කළ යුතුව ඇත.